בחירת צבעים

סטרינג אופיסל בניית אתרים חשיבות בחירת צבעים לאתר

ישנה חשיבות רבה לשילוב נכון ומדויק של צבעים באתר אינטרנט אשר שילוב זה יכול לעשות פלאים לאתר. שילוב חכם ונכון של צבעים באתר ישדר מסר ישיר, חד וברור שכתוצאה מכך יביא לקוחות רבים לאתר האינטרנט שלכם.

אם כך שאלת השאלות איך אפשר לגרום לגולשים להתאהב בעיצוב האתר שלכם?

בתהליך אפיון של בניית אתר אינטרנט, רבים שוכחים את אחד המרכיבים החשובים והקריטיים ביותר בעת הקמת אתר אינטרנט וזוהי כמובן חשיבותו של חוויית המשתמש (front end). אחת הסיבות העיקריות לכך, היא שבעלי אתרים חדשים כאשר הם מקימים אתר אינטרנט נותנים לרגש שלהם להשתלט עליהם ובכך בעצם מנסים לשלב באתר את כל הצבעים שהם אוהבים באופן אישי מבלי להתחשב בעומס הקוגניטיבי שזה יכול ליצור על הגולש.

כאשר אתם מתכננים לבחור את הצבע המתאים ביותר לאתר האינטרנט שלכם, אתם צריכים לזכור שלצבע יש השפעה פסיכולוגית לא קטנה. לכן, כאשר אתם בוחרים את הצבעים שישמשו לעיצוב האתר, תזכרו תמיד כי בחירת הצבע צריכה להיעשות בחשיבה עמוקה, כך שתוכלו להשיג את השילוב הנכון של הצבעים, אשר ישדרו לגולשים את התחושה הטובה והמתאימה ביותר לאתר אינטרנט נכון, נעים לעין ומזמין.

ובכן, אחת האפשרויות הנכונות להתחיל כדי לבחור צבעים נכונים לאתר שלכם היא בעצם הלוגו שלכם. לא רק בבחירת צבעים המופיעים בו כדי לשלב אותם באתר שלכם, אלא גם בחשיבה שהצבעים באתר שלכם, יגרמו ללוגו לבלוט בצורה ויזואלית לגולשים ולתת לו את החשיבות המגיעה לו. צריך לזכור ולהבין שצבע מסוים יכול לא מעט פעמים להשפיע על התחושה הכללית שנותן האתר שלכם למבקרים בו והשינוי הזה יכול להיות מהותי ביחד עם שילוב של צבע אחר.

ישנם מחקרים הטוענים כי בני אדם נוטים להתחבר לצבע כאשר נוצרת אצלם חוויה רגשית, כתוצאה מגירוי מסוים במוח האדם או במילים יותר ברורות: כאשר אתם מביטים עכשיו בצבע מסוים, לדוגמה כחול, אתם ישר תגידו לעצמכם הנה מה הוא רוצה "זה כחול", אך עם זאת החושים שלכם יכולים ליצור חוויה שונה לחלוטין מהמילה/צבע "כחול". ההמחשה הוויזואלית של הצבע יכולה אפילו להשתנות בין אדם לאדם, אם כי ברוב המקרים הוא נתפס כתחושה של קרירות.

הצעד החשוב בבחירת הצבע הנכון, היא בחירת ה"צבע השולט" לאתר אינטרנט – הצבע העיקרי באתר, הוא זה שישלוט ויחליט את התחושה הכללית של הגולשים שלכם באתר. הצבע מעביר באופן מידי את התחושה הרגשית אותו אתם רוצים להעביר לגולשים באתר האינטרנט שלכם וכמובן הוא זה שייצג באופן ראוי את השירותים שאתם מציעים באתר האינטרנט שלכם. אם כך, הצבע העיקרי הוא ההחלטה לא פשוטה ובמקרים מסוימים גם החשובה ביותר שתעשו.

סטרינג אופיסל עיצובים גרפיים פסיכולוגיה של צבעים

ובכן כפי שהזכרנו קודם על חשיבות הצבע השולט באתר לגולשים שלכם וכדי שנבין זאת, נדבר קצת על פסיכולוגיה. כן, תתפלאו בצבעים יש פסיכולוגיה:

  • כחול– מים, קרירות, רוחניות, חופש, שלווה, רוגע, סבלנות, אמינות, שלום, נאמנות, אך לעיתים גם עצבות ודכדוך.
    הצבע הכחול נחשב (בטעות) לאחד הצבעים הלאומיים של ישראל וזאת בעקבות זיהוי מוטעה של צבע התכלת הכהה בדגל ישראל. הצבע משדר סוג של רגיעה על המח. כאשר רוב האנשים מסתכלים על הים או על השמיים הכחולים הם חשים בתחושת הרוגע. כחול משדר אינטליגנציה ואמון. הוא מרגיע את האנרגיה שלנו ומאפשר לנו ריכוז גבוה יותר ואף חשיבה רציונלית. לכן זה לא מפתיע שכחול נחשב כ-"צבע עסקי". הריי "עסקים" משדרים פתרונות יעילים והגיוניים לצרכים של הלקוחות. לכן, כחול יכול להתאים לאתרים אשר מספקים מתן פתרונות לבעיות רציונליות ולמוצרים אשר מעניקים תחושה של יציבות בחיי היומיום.
  • אדום– כעס, כח, קנאה, ריגושים, אנרגיה, סכנה ואגרסיה.
    הצבע האדום הוא צבע המשדר עוצמה, במחקר בו הוצגו צורות פשוטות בצבעים שונים הנחקרים מייחסים לאדום יותר כח, סטטוס חברתי ותוקפנות. התגובה הטבעית שלנו לצבע אדום הוא בנושא תשוקה, אהבה ותאווה, אך בצד השלילי: מלחמה, אלימות, ודם. אדום הוא אחד מצבעי היסוד ויש לו כוח רב ועוצמה. לא סתם חברת "פרארי" בחרה בצבע הדגל שלה בתור צבע אדום מכיוון הכוח והעוצמה שהצבע הזה משדר. גם תמרורי אזהרה לרוב נצבעים בצבע אדום – הם מושכים את העיניים ומאלצים אותנו להתבונן. בדיוק כפי שצבע הרמזור המורה לעצור הוא בצע אדום לרוב שימוש בצבע האדום יתאים יותר לאתרים אשר עוסקים באהבה ורומנטיקה.
  • צהוב– אופטימיות, אור, שמחה, בהירות.
    צהוב הוא אחד הצבעים הנפוצים ביותר לפרחים. לרבים צהוב מסמל תקווה, אור ואנרגיה. שימוש בלוגו עם ציור של שמש, מסמל את תקווה, צהוב מושך את העין, אך עדיף להשתמש בו במינון, מאחר והוא אחד הצבעים המעייפים להתבונן עליו כתוצאה של הבהירות הגבוהה שיש בו (ניסיתם פעם להתבונן על השמש ברצף יותר מכמה שניות?).
  • ירוק– כסף, שפע, בריאות, עושר, מנוחה, טבע, חיים.
    ירוק הוא צבע המאפיין את הטבע, משום שלמרבית הצמחים צבע ירוק. ירוק בהיר ופסטלי נתפס גם כצבע מרגיע ולכן הוא משמש לצביעת בגדי הצוות והציוד בבתי חולים. זו הסיבה שלא מעט אתרים בתחומי הבריאות, נוטים להשתמש בירוק כצבע השולט באתר.
  • כתום– יצירתיות, הערכה, אנרגיה, חיוניות, אומץ, חברות, דמיון.
    כתום מקובל בעולם כצבעם של כוחות חילוץ והצלה. זו הסיבה שבצה"ל, כתום הוא צבע הכומתה של פיקוד העורף. הכתום הוא צבע חי ומעודד והרבה יותר מתון מהאדום הלוהט. לא מעט חברות העוסקות בתחום התקשורת, נוהגות לבחור בצבע זה.
  • שחור– הגנה, ביטחון, מיסתוריות, כח, אלגנטיות.
    שחור הוא הצבע הכהה ביותר. התחושה הנוצרת במוח בהיעדר כל אור, או כאשר מכיוון מסוים מגיע לעין אור מועט ביותר ביחס לסביבתו. לדוגמה, בתאורה אחידה פחם הוא שחור, וכן אותיות דפוס בספרים. לעיתים הצבע השחור מחבר אותנו לרוע ותחושה של כאוס וכאב, אך דווקא עבור המצרים הקדמונים סימל שחור צבע של חיים ולידה מחדש, כאשר השמש שוקעת כדי להיוולד מחדש בבוקר. השחור זו בהחלט בחירה שאמורה לסמל את העוצמה, המיסתוריות והאיום. שילוב שחור עם צהוב מסמל את ניצחון התקווה וההתחדשות בעולם (לא סתם אלו הצבעים של סמל קבוצת הכדורגל בית"ר ירושלים).
  • לבן– קדושה, טוהר, נעורים, רעננות, נקיון, שלום.
    לבן ביהדות וברוב העולם המערבי מסמל טוהר וקדושה, כך למשל, בגדי הכוהנים ביהדות הם לבנים. הוא מייצג חיים ונישואין בתרבות המערבית, אך גם מייצג במקרים מסוימים אלימות. ישנם לא מעט אתרים בצבע הלבן שעוסקים העיקר בטיפוח ואסתטיקה.

סטרינג אופיסל בניית אתרים טיפים לשילוב חכם של צבעים באתר שלכם

ובכן, עכשיו שאנחנו מבינים את ההשפעות הפסיכולוגיות של הצבעים, יש לנו כמה טיפים עבורכם:

  • יצא לכם לשמוע את המשפט "מעט זה הרבה"? ובכן, המשפט הזה נכון במידה רבה גם בבחירת הצבעים באתר שלכם. שילוב הצבעים באתר שלכם צריך להיות מושך, אך לא לשכוח את כל מה שדיברנו וזה במידה מתונה ונכונה של שימוש בצבעים. ישנם לא מעט צבעים רבים באתר האינטרנט שלכם אשר ימשכו את המבט של הגולשים שלכם, אך לא תמיד מה שימשוך את המבט יהיה במובן טוב, לכן חשוב לשמור גם על פשטות.
  • ניגודיות, שימוש בצבעים מנוגדים יוכל לסייע לגולשים שלכם לקרוא את תוכן האתר שלכם בקלות. ככל שהכתב קריא יותר, כך המסר יעבור ביותר קלות. לכן, עדיף להשתמש בצבעים מנוגדים, המטרה שכל צבע ידגיש את הצבע השני. אפשר להגיד כי הכלל הזה תופס גם בנושא של שילוב צבעי הטקסט על הרקע של דף האינטרנט שלכם, לדוגמה: הוכח כבר שאותיות בצבע שחור על גבי דפים לבנים, מאפשר קריאה הרבה יותר קלה מאשר אותיות לבנות, על רקע בצבע שחור.
  • סמליות – כאשר לדוגמה אתם בונים אתר לחברה גדולה, אתם תצטרכו להתאים את מגוון הצבעים באתר לקהל היעד של אותה חברה. כפי שדיברנו קודם אתם תצטרכו לבדוק מה מסמל אותו צבע שבחרתם לאתר האינטרנט עבור כל קבוצה של לקוחות, אליהם אתם מנסים להגיע (קהל היעד של הלקוחות של העסק שאתם בונים בשבילו את האתר).
  • מיתוג עסקי – עדיף שתשלבו את צבעי הלוגו והצבעים המאפיינים אתכם ביחד כחלק מצבעי האתר. מעצבים רבים בוחרים את צבעי האתר של הלקוחות שלהם על פי הצבעים הנמצאים בלוגו של הלקוחות שלהם וזאת מכיוון ששילוב זה יעזור ליצור זהות אחידה בין המיתוג הקיים שלכם לאתר האינטרנט החדש.