בחירת דומיין
סטרינג אופיסל עיצובים גרפיים בחירת דומיין לאתר
לפני שאתם בוחרים דומיין (כתובת של האתר שלכם) אתם צריכים להקדיש מחשבה, להסיק מסקנות מתוך הניתוחים המקדימים שבצעתם או שביצעו עבורכם, בכדי לבחור את שם הדומיין המתאים ביותר לעסק שלכם. שם הדומיין משדר לקהל היעד שלכם את המסר אותו אתם מעוניינים להעביר להם, ליצור אינטראקציה ומשיכה לקהל היעד המתאים עבורכם ובאותה הזדמנות אף להרחיק קהלים אחרים לא רלוונטיים עבורכם אשר יגרמו לכם לבזבוז משאבים. לדוגמה: באתר של מידע לרכבים יופיע השם "car" וכו'.
שם דומיין צריך להיות שם קליט וברור ללקוחות שלכם.
חשוב מאוד להקפיד לבחור שם דומיין קליט (בדיוק כפי שבחרתם את שם העסק/החברה שלכם). בסופו של דבר ישנה משמעות רבה לפרסום בשיטת "פה לאוזן" לכן כאשר לקוח שלכם ממליץ עליכם לסביבה שלו חשוב שיוכלו לקלוט בצורה ברורה את שם הדומיין שלכם בכדי להגיע אליכם בקלות, לדוגמה כאשר אתם מפרסמים את העסק שלכם בתוכניות טלוויזיה, בעיתונים, על שלטים או אפילו בפרסומת בגוגל או ברשתות החברתיות ישנם מספר שניות בודדות ללקוח לקלוט את השם שלכם, לכן חשוב שהוא יהיה קליט כך שיאפשר לזכור אותו בצורה ויזואלית או בשמיעה. כמו כן חשוב לא פחות להקפיד גם שלא יהיה ניתן להגות את שם הדומיין שלכם בדרכים שונות כדי שלא יווצר בלבול ואנשים לא ימצאו אתכם או גרוע מכך, יגיעו לאתרים של המתחרים שלכם. מכאן ניתן להסיק שיש צורך וחשיבות רבה לבחור שם דומיין שקל יהיה להבין איך מאייתים אותו גם משמיעה של פעם אחת בודדת בלבד. וגם לזכור אותו באופן ברור מהסתכלות ויזואלית של כמה שניות.
שיטות לבחירה נכונה
ריכזנו עבורכם כמה הנחיות שיכולות לעזור לכם לבחור את שם הדומיין הטוב והקליט ביותר:
- אורך השם: אנחנו ממליצים לכם לבחור שמות דומיין קצרים עד כמה שניתן, עדיף שלרוב יהיו באורך של עד 3 מונחים. כפי שדיברנו קודם קל יותר להקליד ולזכור שמות דומיין קצרים (כמו בכל דבר, ככל שיותר קצר וברור כך קל יותר לזכור), וכמובן כתוצאה מכך מקל על הגולשים להגיע ישירות לאתר שלכם.
- מילות מפתח: חשיבות רבה שאתם צריכים לשים עליה דגש כאשר אתם בוחרים את שם הדומיין שלכם היא מונחים רלוונטיים לתחום העסק שלכם. מילים המתארות את תחום העסק שלכם עוזרות מאוד לגולשים שמגיעים בפעם הראשונה לאתר שלכם כדי להבין במה עוסק האתר שלכם. בנוסף, תיאור נכון של מילים נכונות יכול לשפר פלאים את הסיכויים שהאתר שלכם יוצג לגולשים שמחפשים שירותים או מוצרים הקשורים לעסק שלכם גם אם לא חיפשו באופן ישיר אתכם.
- מיקום: לא חייב אך לעיתים אפשרי ונכון במידה וקהל היעד נמצא באזור מסוים, ניתן יהיה להוסיף את אותו מיקום לשם הדומיין. לעיתים הדבר יכול לעזור בסינון קהל לא מתאים לדוגמה ניתן לשים לב כי בגוגל יש סיומת למיקום של כל מדינה ומדינה, הדומיין של גוגל בישראל מסתיים בסיומת "il" (משמעותו: israel) ובבריטניה הדומיין של גוגל מסתיים ב-"uk" .
- שם מותג: כאשר אתם מכניסים את שם העסק שלכם (המותג שלכם) בתור הדומיין שלכם הוא יוצר עבורכם כלי זיהוי המיועד רק לכם סוג של תעודת זהות, שיכול לעזור לדומיין שלכם לבלוט בין שאר האתרים. לשם המותג יש כוח רב המאפשר לכם לשמור על ייחודיות ו"להאריך ימים", זאת כמובן בגלל שהגולשים יכולים לזהות במהירות מותגים מבוססים ומצליחים כגון "לואי ויטון", "מרצדס" וכו'. לבסס מותג יכול לקחת זמן רב, אך מותג מבוסס ומצליח מחזיר את ההשקעה שלו באופן משמעותי מכיוון שהוא משפיע רבות על הפופולריות של האתר.
- סיומות דומיין: ישנן מספר רב של סיומות הדומיין אשר הנפוצה והפופולרית מבינהן היא com. (המשמעות שלה commercial, מסחרי) אך במידה וקהל היעד שלכם נמצא בישראל עדיף להשתמש בסיומת .il (שהמשמעות שלה היא israel)
חשיבות דומיין לאתר
כפי שהזכרנו קודם לדומיין חשיבות רבה כמו שאנחנו כבר מבינים שם דומיין הוא הכתובת, השם ותעודת הזהות העסקית שלכם באינטרנט. ישנם עסקים שגם משתמשים בשם הדומיין שלהם ליצירת דואר אלקטרוני. לא רבים יודעים כי אפילו ללא אתר באינטרנט אתם יכולים להתחיל ולהשתמש בדומיין שלכם, לצורך קבלה ושליחת מיילים וזאת באמצעות הפנייה של הדומיין שלכם בשרתי דואר אלקטרוני.
ובכן אחרי שקראתם, הבנתם, בחרתם את שם הדומיין המיוחל וכמובן לאחר שבדקתם ומצאתם שאותו שם הדומיין שבחרתם פנוי, כעת כל שנותר לכם הוא לבדוק שאין זכויות יוצרים על שם הדומיין או זכות קניין רוחני. לצורך בדיקה זו יש מנוע חיפוש הנמצא באתר משרד המשפטים הישראלי. ישנם מקרים אשר עלולה להיות בעיה משפטית, על ידי שימוש, פגיעה במוניטין או הפרת זכויות יוצרים של חברה אחרת, "כשיש ספק אין ספק", לכן עדיף להתייעץ עם עו"ד המתמחה בנושא זכויות יוצרים וקניין רוחני.
מחירי דומיין ישראלי
לא מעט פעמים עולה השאלה על הבדלי המחירים ברכישת דומיין בארץ לעומת בחו"ל, חשוב לדעת כי מחירי הדומיינים הישראלים בסיומות .co.il או org.il הם יקרים יותר באופן כללי, בין היתר בגלל עמלות ההקצאה של איגוד האינטרנט הישראלי. עמלות אלו גורמות לכך שברוב המקרים לא ניתן לרכוש דומיין ישראלי במחיר של פחות מ –67 ₪ לשנה. מכיוון שאיגוד האינטרנט הישראלי כיום הוא גם היחיד אשר מורשה למכור את הדומיינים הללו, לכן נוצר מצב ששום אתר בחו"ל לא יכול בעצם להתחרות במחירים הישראלים אף על פי האמרה "בחו"ל הכול זול יותר"
מחירי דומיין בחו"ל
קודם כל, נציין שלהבדיל מן הספקים בחו"ל הספקים הישראלים כן מאפשרים לרכוש אצלם דומיינים עם סיומות בין לאומיות, אבל לרוב מחירים אלו יקרים משמעותית מאותם ספקים בחו"ל ולמעשה הם לעיתים אפילו גבוהים יותר מהמחירים של הדומיינים הישראלים.
מחירו של דומיין .com בעולם מתחיל ב- 5$ ומטפס עד למספר עשרות דולרים לשנה, כאשר יש עדיפות ברורה לחברות גדולות כגון GoDaddy, Hostinger ועוד שהן זולות יותר גם כאשר מדובר בסיומות פופולאריות אחרות. אם מסתכלים על סיומות ספציפיות יותר, רמות המחירים האלו משתנות משמעותית. לדוגמה, סביר מאוד להניח שתוכלו למצוא דומיין בסיומת .io בלא פחות מאשר– $50